Mendidik Anak Bersama Nabi

Mendidik Anak Bersama Nabi

Mendidik Anak Bersama Nabi

RM75.00
  • Product Code: BL-0012
  • Availability: Out Of Stock

Judul: Mendidik Anak Bersama Nabi (Panduan Lengkap Pendidikan Anak Disertai Teladan Kehidupan Para Salaf)
Judul Asal (Arab): Manhaj At-Tarbiyyah An-Nabawiyyah Lit-Thifl
Penulis: Syaikh Muhammad Nur 'Abdul Hafiz Suwaid
Penerbit: Pustaka Arafah
Berat: 1.2kg
Muka Surat: 592 m/s

    Buku Mendidik Anak Bersama Nabi ini berisi rahsia method pendidikan anak yang diajarkan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan bersumberkan dari ayat-ayat Al-Qur’an dan As-Sunnah, yang dapat diterapkan langsung dalam kehidupan harian. Buku Mendidik Anak Bersama Nabi ini dapat membantu anda menangani masalah pendidikan anak yang kompleks. Kebekalakangan ini, kenakalan remaja menjadi isu hangat di seluruh pelusuk negeri. Maka disini pentingnya pendidikan anak sejak kecil. Karena ketika si anak sudah menginjak usia remaja, akan sukar diberi arahan dan kenakalan mereka tentunya membuahkan rasa sakit hati bagi ibu bapanya.

    Ramai ibu bapa yang kebingungan bagaimana cara mendidik anaknya. Kebanyakan dari mereka yang tidak dibekali ilmu agama dari Al-quran dan Sunnah Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam hanya mengajarkan anaknya sesuai adat di kawasan tempat tinggalnya, mengikuti berjalannya waktu. Padahal agama Islam yang mulia ini telah mengatur perkara ini secara lengkap seperti yang disajikan dalam buku Mendidik Anak Bersama Nabi ini .

    Pendidikan anak adalah perkara yang sangat penting di dalam Islam seperti yang ditekankan dalam buku Mendidik Anak Bersama Nabi ini. Di dalam Al-Quran kita dapati bagaimana Allah menceritakan petua-petua Luqman yang merupakan bentuk pendidikan bagi anak-anaknya. Begitu pula dalam hadis-hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, kita temui banyak juga bentuk-bentuk pendidikan terhadap anak, baik dari perintah mahupun perbuatan beliau mendidik anak secara langsung.

    Seorang pendidik, baik ibu bapa maupun guru hendaknya mengetahui betapa besarnya tanggungjawab mereka di hadapan Allah ‘azza wa jalla terhadap pendidikan putera-puteri Islam. Allah ta’ala berfirman,

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu”. (At-Tahrim: 6).


Dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda,

“Setiap di antara kalian adalah pemimpin dan akan diminta untuk bertanggungjawab terhadap apa yang kalian pimpin” (HR. Bukhari dan Muslim).


    Untuk itu, seorang guru atau ibu bapa mesti tahu apa yang perlu diajarkan kepada seorang anak serta bagaimana cara yang telah diajarkan oleh Rasulullah Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam sebagaimana yang ada dalam buku Mendidik Anak Bersama Nabi.

Write a review

Note: HTML is not translated!
  • Bad
  • Good